Kuruluş
Turizm Fakültesi’nin tarihçesi 2005 yılında kurulmuş olan Türkan - Tuncer Hasçalık Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu'na dayanmaktadır. 25 Nisan 2013 tarih ve 28628 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan 2013/4459 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu'nun kapatılmasıyla Yüksekokulda verilen normal ve ikinci öğretim programları Fakültenin Turizm İşletmeciliği Bölümü normal ve ikinci öğretim programlarına dönüştürülmüştür. Bu bölüm, Yükseköğretim Yürütme Kurulu'nun 19/06/2013 tarihli toplantısında alınan karar ile kurulmuş olup, 2018-2019 öğretim yılında öğrenci almaya başlamıştır.
Kazanılan Yeterlik
Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlayan ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde eden öğrencilere lisans diploması verilir.
Yeterlilik Düzeyi
Lisans
Akreditasyon
Program, YÖKAK tarafından yetkilendirilen ve Turizm Akademisyenleri Derneği'ne bağlı bir kurul olan TURAK (Turizm Eğitimi Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu) tarafından bitiş tarihinde yeniden değerlendirilmek üzere 31.12.2025 tarihine kadar akredite edilmiştir.
Kabul ve Kayıt Şartları
Fakülteye kabul ve kayıt Yükseköğretim Kanunu ve kuralları çerçevesinde düzenlenir. Öğrenciler, fakülteye Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Temel Yeterlilik Testi (TYT) ve Yabancı Dil Testi (YDT) sonuçlarına göre kabul edilirler. Fakülteye kabul için TYT ve YDT’den yeterli puanı almış adayların kayıtları Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen tarihlerde Üniversite Rektörlüğü’nde yapılır. Kayıt için gerekli belgeler;
1 - Lise ve dengi okul diploması,
2 - ÖSYM'ce yapılan yerleştirme sonuç belgesi.
Önceki Öğrenimin Tanınması
Öğrencinin fakülteye kayıt yaptırmadan önce herhangi bir Yükseköğretim kurumunun lisans ya da önlisans programından aldığı ve başardığı dersler Fakülte Yönetim Kurulu kararıyla kayıt yaptırdığı programa aktarılarak öğrenci bu ders ya da derslerden muaf tutulabilir. Ayrıca, programların eğitim planlarında yer alan İngilizce dersi için her akademik dönem başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar. Öğrencilerin lisans derecesi elde edebilmek için programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlaması ve genel not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekir. Ayrıca bu bölümden mezun olmak için öğrencilerin staj yönergesi ile uygun görülen işletmelerde 45 işgünü staj (işyeri eğitimi) yapması gerekmektedir.
Program Profili
Bölümün amacı bilimsel ve kaliteli bir eğitim öğretim sağlamak suretiyle turizm sektörü için nitelikli turist rehberleri, iş görenler, orta ve üst kademe yönetici adayları yetiştirmektir. Bu amaç doğrultusunda iyi derecede İngilizce ve orta düzeyde ikinci bir yabancı dili bilen, Türkiye’yi tarihi, kültürü ve coğrafyasıyla en iyi şekilde tanıyan, iyi insan ilişkileri kurabilen, analitik düşünebilen, sorun çözme, yönetim ve organizasyon bilgisi ve yeteneği gelişmiş, hoşgörü, nezaket, saygı, dürüstlük gibi temel sosyal değerlere sahip, liderlik ve temsil yeteneği olan nitelikli turist rehberleri ve yönetici adayları yetiştirilmesi hedeflenmektedir.
Program Öğretim Amaçları
PÖA-1: Turist rehberliği temel bilgi ve becerilerine sahip, turizm sektörünün farklı alt alanlarında yönetici olarak da istihdam edilebilecek nitelikli turizm profesyonelleri yetiştirmek.
PÖA-2: İyi derecede İngilizce ve orta düzeyde ikinci bir yabancı dil bilgisine sahip, çok kültürlü ortamlarda etkin görev alabilecek turist rehberleri ve turizm profesyonelleri yetiştirmek.
PÖA-3: Türkiye’nin tarihî, kültürel ve coğrafi mirasını bilimsel doğrulukla tanıtarak, ülkenin tanıtım süreçlerine aktif katkı sunabilecek profesyonel turist rehberleri yetiştirmek.
PÖA 4: İnsan ilişkilerinde etkili, iletişim becerileri gelişmiş ve hizmet odaklı yaklaşımı benimsemiş turist rehberleri ve turizm profesyonelleri yetiştirmek.
PÖA 5: Analitik düşünebilen, sorun çözme yetkinliği yüksek, yönetim ve organizasyon bilgisiyle turizm sektörünün farklı alanlarında da rol alabilecek girişimciler yetiştirmek.
PÖA 6: Toplumsal sorumluluk bilinci taşıyan, hoşgörü, saygı, nezaket, dürüstlük ve etik değerleri benimsemiş, meslekî yaşamına da bunları yansıtan profesyoneller yetiştirmek.
Program Öğretim Çıktıları
Bu bölümü başarıyla tamamlayan öğrenciler:
1. Turizm sektörünün yapısını, işleyişini ve ülke kalkınmasındaki rolünü açıklar. 2. İngilizceyi Avrupa Dil Portföyü B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
3. İkinci bir yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B1 düzeyinde kullanarak temel sözlü ve yazılı iletişim sağlar.
4. Yazılı, sözlü ve sözsüz iletişim tekniklerini kullanarak etkili sunumlar gerçekleştirir.
5. Grup yönetimi ilkelerini açıklar ve rehberlik faaliyetlerinde uygular.
6. Toplumsal ve mesleki etik ilkeleri analiz ederek uygun davranış biçimleri geliştirir.
7. Hem temel hem de alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini ve yazılımlarını ileri düzeyde kullanır.
8. İşletme, iktisat ve sosyal psikolojiye ilişkin temel kavram, kuram ve ilkeleri tanımlar.
9. Turist rehberliği mesleği ile ilgili hizmet verme süreçlerini açıklar ve ziyaretçi memnuniyetini sağlayacak biçimde uygular.
10. Güncel yönetim teorilerini açıklar ve bir seyahat işletmesini etkin bir şekilde yönetebilmek için uygulama süreçlerine entegre eder.
11. Türkiye’de yaşamış uygarlıkların kültürel, tarihî, dinî ve sanatsal mirasını analiz eder ve yorumlar.
12. Dünya ve Türkiye coğrafyasının temel özelliklerini turistik bağlamda açıklar.
13. Bir turu planlar, uygular ve denetler.
14. İlkyardım bilgilerini, acil durumlarda güvenlik ve etik kurallar çerçevesinde uygular.
15. Turizm alanı ve turist rehberliği ile ilgili hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları açıklar.
16. Bilgi ve verileri mesleki anlamda analiz eder ve sentezleyerek kullanır.
17. Bireysel ve ekip içinde etkin olarak görev alır ve sorumluluk üstlenir.
18. Kişisel ve mesleki gelişimi için öğrenme hedefleri belirler ve bu hedeflere ulaşmak üzere planlı faaliyetler yürütür.
19. Farklı kültürleri tanır, analiz eder ve etkili iletişim kurar.
20. Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme turist rehberliğinin gerektirdiği şekilde özen gösterir.
21. Hizmet alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
22. Atatürk ilkeleri ve inkılâplarını açıklar ve Cumhuriyet’in temel değerlerini benimser.
23. Sanatsal veya sportif yeteneklerini geliştirmek için belirlediği hedefler doğrultusunda çalışmalar yapar ve gelişimini değerlendirir.
Mezunların İstihdam Profilleri ve Çalışma Alanları
İyi eğitim almış ve deneyimli rehberler öncelikle aşağıdakiler olmak üzere geniş iş olanaklarına sahiptirler. Mezunların Çalışma Alanları:
- Bağımsız turist rehberi
- Seyahat acentasına bağlı turist rehberi,
- Seyahat acentası yöneticisi,
- Seyahat acentası enformasyon memuru,
- Müze rehberi,
- Başarılı ve yatkın öğrenciler için akademik kariyer imkânı,
- Eğitim Bilimleri alanında yüksek lisans yapan mezun öğrenciler için ortaöğretim kurumlarında meslek dersi öğretmeni olma fırsatı da bulunmaktadırlar.
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü programlarda öğrenim görebilirler.